Kommunikation
En av de viktigaste delarna för företaget är kommunicera med sina existerande och potentiella kunder.
Vi kommunicerar på många olika sätt. Ibland räcker det med en bild eller en ögonkast, och andra gånger behöver vi text och känslor för att budskapet ska nå fram. En bild säger 1000 ord: om man tänker på det, börjar man förstå hur viktigt det är att hemsidan kommunicerar rätt saker med sina bilder och färger.
Det bästa man kan göra som företag är att lägga tid och energi på kommunikation. Det genomförs inte över en natt. Om ni bygger hemsidan själv utifrån gratismallar, kommer ni aldrig komma i närheten av intressant och innovativ design som gör besökaren intresserad och nyfiken på er. Ta till exempel skådespelaren Jim Carreys hemsida. Den är specialgjord för honom, ni kommer inte att hitta en gratismall i ett forum som erbjuder detta. Här har man tagit till vara på allt som är Jim Carrey: humorn, livvstilen, hans karriär och det där mystiska som är runt honom. Vill man ha en hemsida av denna kvalité, måste man kontakta en webbdesigner och lämna detta uppdrag åt de professionella.
En annan sak är att man måste kommunicera i flera olika kanaler. Visst, det är bra om rengöringsmedlet Ajax har en hemsida men den får säkerligen inte så många besökare. Det är inte många människor som är så intresserade av rengöringsmedel att de besöker en hemsida om det. Istället påverkas deras kunder av reklam. Reklam i teve och radio har bättre genomslagskraft och når ut till många.
När det kommer till stora kommunikationsprojekt, är det svårt att genomföra något själv. Det är bäst att lägga ett sådant projekt i professionella personers händer. Besök flera produktionsföretag och se vad de har gjort för tidigare jobb. De bästa är dem med uppenbar mångfald: som kan göra bra produktioner inom flera olika kategorier och genrer. Redloop – ett produktionsbolag i Malmö som gör reklamfilm & företagsfilm, hoppar sömlöst mellan att göra reklam för mobiltelefoner och att skapa en julkalendersreklam för CDON. Då kommer man att få något helt eget: inte en kopia av en konkurrents reklam eller kampanj.
Att kommunicera sitt budskap, sin image och vad man erbjuder är en av de viktigaste sakerna för ett företag. Så var alltid noggrann när ni planerar att nå ut till era kunder!