Tips till en bra webbdesign – allt för företaget

Webbdesign

Välj rätt design

photodune-3095241-word-cloud-web-design-xs (1)

När man skapar en hemsida är det viktigt att man tänker på ett antal olika aspekter. I den här artikeln kan man hitta ett par tips vad gäller design och användarvänlighet.

Till att börja med tänkte vi tipsa om en bok som kom ut 2005, det är ”Don’t Make Me Think” av informationsarkitekten Steve Krug. Boken handlar interaktionen mellan människor och datorer och om användarvänlighet på nätet. Man kan köpa den på ställen som adlibris.

Tvinga inte besökare att tänka

Detta är Steve Krugs första lag för användarvänlighet, hemsidan man gör ska vara uppenbar och självförklarande. Målet här är att eliminera frågetecken, om inte navigationen och arkitekturen är intuitiva dyker frågetecken upp och det blir svårare för besökare att förstå systemet och hur man tar sig från punkt A till punkt B. En tydlig struktur, visuella ledtrådar och lätt igenkännbara länkar kan hjälpa besökare att hitta rätt och göra det snabbt. Ett bra exempel är Cino, en casinorecensent, det framgår tydligt vad sidan är och huvudfokuset för den presenteras omedelbart på förstasidan.

 Testa inte besökarnas tålamod

I alla projekt där man planerar att erbjuda besökare någon form av tjänst eller verktyg ska man försöka att hålla nere användarkraven till ett minimum. Ju mindre handling som krävs för användare för att prova på denna tjänst eller verktyg desto troligare är det att en slumpvis besökare faktiskt provar på den. Det optimala är egentligen att helt och hållet ta bort barriärer, att inte kräva registrering eller prenumeration.

Fokusera besökarnas uppmärksamhet

Eftersom hemsidor erbjuder både statisk och dynamiskt innehåll kommer vissa aspekter av upplägget dra till sig mer uppmärksamhet än andra. Bilder är helt klart mer iögonfallande än text, precis som text i fet stil drar till sig mer uppmärksamhet än vanlig text. Människor lägger omedelbart märkte till kanter, mönster och rörelser, det är därför videobaserad reklam är så irriterande, men från ett marknadsföringsperspektiv gör dessa ett utmärkt jobb med att fånga användares uppmärksamhet.